Takaisin ylös ↑ Feedcowboy.com

OPETTAJAT

ANU JALONEN

Tutustuin astangajoogaan vuonna 2009 kansalaisopiston tunnilla, ja koin suurta rauhaa levottomassa kehossa sekä mielessäni harjoituksen myötä jo ensimmäisinä harjoituskertoina. Minuun vetosi myös astangan kokonaisvaltaisuus ja dynaamisuus. Maailmankansalaisena joogamattoni kulki mukanani jopa ympäri maailman, ja vuosina 2014, 2015, 2017 sekä 2019 löysin itseni Intian Mysoresta KPJ:n astangainstituutissa guruni Sharath Joisin opissa, jossa opiskelin useamman kuukauden jaksoja. Sharath Jois antoi minulle virallisen opetusluvan tammikuussa 2019 opettaa astangajoogan ykkössarjaa (KPJAYIn auktorisointi taso 1).

Astangajoogasta on tullut minulle tärkeä työkalu itsetutkiskeluun, jossa jokainen hengitys antaa minulle mahdollisuuden aloittaa alusta ja päästää irti menneestä sekä pelosta tulevaa kohtaan. Pysähtyä. Jo nuoruudessa vallitseva rauhattomuus on alkanut muuntua sisäiseksi rauhaksi ja päiviini kuuluu vahvasti into kohdata läsnäoleva hetki ja sen tuoma vapaus, oli se meditaation, hengityksen, tanssin tai tiskaamisen säestämä. Jooga tapahtuu myös maton ulkopuolella, arjen pienissä hetkissä. 

Vuonna 2011 kävin Reiki-kurssin ja 2012 kävin Eneia- energiahoitajakoulutuksen ja nämä vastasivat silloin kiinnostukseeni katsoa elämää pintaa syvemmältä sekä oppia tekemään ja elämään sisältä käsin. Olen myös ollut useammalla viikon hiljaisella buddahalaisella meditaatioretriitillä Thaimaassa ja Suomessa. Intian Goalla vuonna 2015 sekä 2016 käymäni Rebalancing- kehoterapian kurssi on syventänyt ymmärrystä kehon, tunteiden ja mielen yhteydestä.

Koen astangajoogan (sekä elämän!) olevan mahtava tilaisuus ymmärtää ihmiseloa, itseä, maailmaa ja ennen kaikkea omaa sydäntämme. Usein mielemme kuitenkin on pääroolissa, ja siksi vaatii harjoittelua sekä antaumusta löytää se oman sydämen ääni sieltä syvältä. Joinain kauniina hetkinä voi huomata miten se oman sydämen värähtely on resonanssissa universumin värähtelyn kanssa.

Astangajoogan harjoittelu moninaisuus tuo kaikille jotain, ja usein se antaa meille juuri ne opit, jotka auttavat meitä antautumaan elämälle ja voimaantumaan polullamme. Tärkeäksi koen asanaharjoituksessa kahden vastavoiman tanssin, pehmeyden ja voiman. Irtipäästämisen ja sitoutumisen. Ja miten hengitys yhdistää ne. Tietoisuus kehosta, tietoisuus mielestä johtaa lopulta sydämen tietoisuuteen. Tarkoituksenani on kohdata joogaaja yksilöllisesti, ja tuoda tilaa, turvaa ja kannustusta olla oma itsensä, auttaa voimaantumaan, antautumaan joogapolulla. 

Astangapolullani vahvasti vaikuttaneita opettajia ovat guruni Sharath Joisin lisäksi myös Petri Räisänen, Heidi Ruokoniemi, Stefan Engström sekä Pauliina Merisalo. Tärkeisiin opettajiini kuuluu myös: Kulavadhuta Satpurananda (Meditaatio), B. Naga Kumar (Meditaatio), Anthony Markwell (Meditaatio), Rasalji Antar (Rebalancing-kehoterapia) sekä Gillian Alexander (Sacred De-armouring), sekä tietysti omat vanhemmat. Opettajan parhaimpia ominaisuuksia mielestäni on pysyä ikuisena oppilaana, pitää sydän auki sekä jalat maassa.

Tulen aina kantamaan kiitollisuutta sydämessäni opettajiani kohtaan. Äitiä ja isääni erityisesti. 

 

ELINA RANTEE

Olen koulutukseltani uskonnon ja psykologian aineenopettaja ja tehnyt graduni Mysoren joogakouluun liittyen. Astangajoogan harjoittelun aloitin vuonna 2009 ja siitä lähtien jooga on kuulunut elämääni aina jollakin tavalla, toisinaan hyvin intensiivisine harjoitteluvuosineen, toisinaan muun elämän vanavedessä. Aloitin ohjaamaan astangajoogaa pari vuotta harjoiteltuani ja olen pitänyt joogakursseja opiskelukaupungeissani Joensuussa ja Turussa sekä tuurannut joogatunteja asuessani Helsingissä. Tällä hetkellä ohjaan viikkotunteja Raumalla Hyvinvoinnin Walimolla sekä muutamia omia ryhmiäni.
Olen harjoitellut yksittäisillä kursseilla eri joogaopettajien kanssa Suomessa ja Suomen rajojen ulkopuolella. Harjoitustani ovat viisaasti ohjanneet esimerkiksi Anne Nuotio, Petri Räisänen, Juha Javanainen sekä Pia Lehtinen. Lisäksi olen viettänyt kaksi muutaman kuukauden jaksoa Intian Mysoressa Sharath Joisin oppilaana sekä hänen kursseillaan. Intiassa opiskelin myös sanskritin kieltä ja chantingia eli mantrojen ääneen toistamista sanskiritin kielellä. Olen itse perehtynyt joogafilosofiaan ja ayurvedaan.

Oman harjoitukseni kulmakivenä on aina ollut vahva ja itsenäinen kotiharjoitus ja harjoitus on minulle myös hyvin henkilökohtainen tila. Harjoittelen aamuisin ja yleensä yksin. Joskus harjoitukseni on pitkä, toisinaan lyhyt, joskus keho on notkea, seuraavana päivänä jäykkä. Juuti tätä jooga minulle on: hetken ottamista vastaan sellaisena kuin se tulee ja sellaisena kuin olen.

Asanaharjoituksessa pidän kaikista olennaisimpana hengitystä ja kehossa läsnä olemista, ilman mielikuvaa siitä miltä asanan pitäisi näyttää. Tunneillani pyrin luomaan keskittyneen, rennon ja hiljaisen tilan. Pidän myös keskustelevasta tavasta ja yhdessä pohtimisesta. Kannustan harjoittelijoita etsimään itse asanoiden linjauksia ja todella tuntemaan kehonsa asanoissa. Korostan ennen kaikkea joogaa kokemuksena, jota tietämys asanoiden linjauksista ja kehon voimapisteistä, bandhoista, tukee.

Astangaharjoitus on äärettömän monipuolinen, voimakas ja syvä harjoitus, joka viisaasti käytettynä palvelee monia erilaisia tarkoitusperiä. Lisäksi astanga on oman luonteensa vuoksi mentaalisesti melko haastava harjoitus, joka kuitenkin tarjoaa haasteiden lisäksi onnistumisen kokemuksia, uuden oppimisen iloa ja riemua. Aivan kuten elämäkin!

Ohjaajana keskityn asanoissa rentoutumiseen ja hengityksen rytmiin. Lähestyn harjoitusta tutkivan kokeilevasti ja joskus vähemmän voi todella olla enemmän ja paremmin. Tulen opetustyylistä, jossa asanoiden määrän sijaan tärkeämpää on se mitä jooga ylipäätään tuo: rentoutta, iloa, läsnäoloa ja rauhaa. Näihin pyrin myös ohjaajana ja näihin luotan harjoituksen johtavan.

Lämpimästi tervetuloa tunneilleni!


Jaa: